Som webredaktør med en lidenskap for synlighet i søkemotorer er jeg nok mer enn gjennomsnittlig interessert i søkemotorer og søkeresultater. Det søkemotorene forslår mens man skriver, er det verdt å se nøye på. Noen ganger kan det gi en pekepinn på innhold som bør skrives.
Autosuggest (autoforslag på norsk?) er en funksjon som er tenkt å hjelpe brukerne med å finne informasjon raskt og enkelt ved å vise forslag til søkefraser basert på det brukeren har skrevet inn i søkefeltet. Dette gjøres ved hjelp av et komplekst algoritme som tar hensyn til flere faktorer. Søkemotorene bruker et stort datalager for å kunne gi brukerne nøyaktige forslag til søkefraser. Ofte treffer de godt, men ikke alltid. De analyserer søkehistorikken til brukeren, sammen med det som er populært og mest søkt etter. På den måten kan søkemotoren til en viss grad forutse hva brukeren vil søke etter og gi dem relevante forslag. En annen viktig faktor er geografisk lokasjon. Hvis en bruker søker etter et sted, vil søkemotoren automatisk foreslå relevante steder i nærheten av der brukeren befinner seg.
Autosuggest er en viktig funksjon for søkemotorene, da det hjelper brukerne med å finne det de leter etter på en raskere og mer effektiv måte. Det er også nyttig for nettstedseiere, da det kan gi dem ideer til hvilke søkeord de bør inkludere på nettstedet sitt for å øke synligheten i søkemotorresultatene. Min erfaring er imidlertid at man ikke kan stole blindt på at forslagene er verdt å bruke som rettesnor for skriving av innhold på nett.
Google: oppskrift på selvmord
Selv om forslaget er uheldig, så må det legges til at selve søkeresultatet ikke inneholder noen slike oppskrifter.
Verken “oppskrift på strikket vest”, “oppskrift på pannebånd” eller “oppskrift på risboller”kan være foreslått med utgangspunkt i min søkehistorikk. Jeg tviler også sterkt på om jeg har søkt på noen av de andre forslagene som foreslås, kanskje bortsett fra “oppskrift på ribbe” og “oppskrift på brød”.
Microsoft Bing fullfører søk på bilder: Bilder av fittesprekken
Bing: Bilder av fi…
DuckDuckGo har det samme søkeresultatet som Bing
Bilder av fi… Google har åpenbart bedre systemer for å filtrere bort uttrykk som kan vekke anstøt.
Starter du å skrive “bilder” i Google, kommer dette:
Disse forslagene gir ikke noe riktig bilde av hva folk søker etter. Alle søk med seksuelle undertoner er nå fjernet. Google gir deg muligheten til å rapportere upassende forslag (se lenken rett under “Jeg prøver lykken”).
Andre eksempler på autofullføring
Autoforslag og autorettelser brukt i andre sammenhenger
Autoforslag brukes også i andre sammenhenger enn ved søk i søkemotorer. Et av de vanligste bruksområdene er innenfor e-handel, der nettsider bruker autosuggest til å foreslå produkter basert på det brukeren har skrevet i søkefeltet. Dette hjelper brukerne med å finne det de leter etter raskere, og kan også øke sjansen for at de fullfører et kjøp. Det kan også brukes for å utløse mersalg.
Autoforslag brukes også i e-postklienter
SMS: Hvem har ikke sendt av gårde en SMS som overhodet ikke gir mening fordi feil forslag er blitt stående? I tekstmeldingsprogrammer kan autosuggest hjelpe brukeren med å skrive raskere ved å foreslå ord eller setninger basert på det som allerede er skrevet, men jeg tror ikke jeg er alene om å ha oppdaget hvor «farlig» autoforslagene kan være. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og lese over meldingen.
Autofullfør-teknologi kan også brukes innenfor databehandling og programmering, der det foreslås eller autofullføres deler av koden basert på brukerens input. Dette kan hjelpe programmerere med å skrive kode raskere og mer effektivt.
I dette eksempelet vil HTML-editoren fullføre paragraph-koden dersom man skriver </ etter punktumet.
I tekstbehandlingsprogrammer som for eksempel Word kan du velge å la Word automatisk rette feil, som for eksempel to store bokstaver etter hverandre i starten av en setning: «DEtte er feil» rettes til «Dette er feil».
I tillegg til disse eksemplene kan autofullfør-teknologi brukes i en rekke andre sammenhenger der det er nyttig å gi brukeren forslag eller veiledning basert på tidligere inndata eller populære valg.
No comments yet.