Å være synlig på Google er for de aller fleste helt avgjørende for suksess på nettet. I september 2023 oppdaterte Google algoritmene sine med det som kalles Helpful Content Update (HCU). Google kaller dette for et “system” – helpful content system – noe som kanskje best kan oversettes til norsk med nyttig innholdssystem. Parameterne i dette nyttige innholdssystemet spiller en betydelig rolle i å bestemme hvor godt innholdet ditt rangerer i søkeresultatene.
Det nyttige innholdssystemet (helpful content system) er Googles måte å belønne nettsteder som gir besøkende en tilfredsstillende og verdifull opplevelse. Innhold som oppfyller eller overgår brukernes forventninger, har større sannsynlighet for å prestere bra i søkeresultatene, noe som er målet for enhver nettstedeier. På den annen side vil innhold som har lav verdi (slik Google ser det) eller ikke møter brukernes forventninger, ikke rangere like høyt.
Slike oppdateringer (core updates) fra Google er nettstedeieres store skrekk. Og særlig de som opplever at deres nettsted(er) faller på rankingen, det vil si kommer lenger ned på søkeresultatsiden, ha lett for å begynne å kaldsvette og tenke at noe er galt. Men det er viktig å holde hodet kaldt og forsøke å forstå hvorfor Google rangerer nettsteder annerledes etter en “core update”. Det betyr ikke nødvendigvis at du gjør noe galt. Store panikkartede endringer i håp om å gjenvinne eventuelle bedre plasseringer, er i hvert fall ikke veien å gå.
Det nyttige innholdssystemet (helpful content system) genererer et signal som gjelder for hele nettstedet, sier Google, og dette signalet er bare ett av mange signaler som Google bruker for å rangere innhold i søkeresultatene. Signalet brukes til å identifisere innhold som Google mener er av lav verdi eller ikke er spesielt nyttig for brukerne. Slike nettsteder vil oppleve en dropp på søkeresultatsidene. Fjerning av “unyttig innhold” kan ha en positiv innvirkning på rangeringen av annet innhold på nettstedet ditt.
Det nyttige innholdssystemet er utformet slik at det belønner nettsteder som tilbyr nyttig innhold (i Googles øyne). Hvis du opplever dårligere synlighet på Google (med en nedgang i trafikken som følge av dette), bør du analysere situasjonen og se om dette kan være relatert til systemet. Gjør nødvendige forbedringer eller fjern innhold som virker unyttig for brukerne.
Ved konsekvent å tilby innhold av høy kvalitet og innhold som fokuserer på brukerne, kan du sikre at nettstedet ditt fortsetter å prestere godt i søkeresultatene til Google. Det viktigste spørsmålet alle webredaktører bør stille seg, er: Hvilke oppgaver ønsker brukerne å få løst når de kommer til ditt nettsted? Jeg har sett mange grelle eksempler på nettsteder som ikke har informasjon om helt grunnleggende ting brukerne ønsker svar på – det kan for eksempel være åpningstider, hvordan man finner frem til bedriften, hvordan parkeringsmulighetene er og så videre.
No comments yet.