Google kommer best ut i så å si i alle tester jeg gjør på søk i de forskjellige søkemotorene. Google er i en særklasse når det gjelder å forstå intensjonen som ligger bak et søk. Eksempelet nedenfor er hentet fra Bing og viser SERP (søkeresultatsiden) for søket “informasjon om facelift”.
Bing skjønner ikke at et slikt søk dreier seg om operasjonen facelift (ansiktsløft), men tar med resultater fra bilverdenen også. I bilsammenheng brukes ordet facelift om modeller som er blitt endret/oppgradert. Hvis en bruker hadde vært interessert i bilmodellers facelift, ville hun ha foretatt søk av typen “Mercedes W212 facelift”, “Tesla facelift” osv.
Like imponerende er ikke Googles evne til å forstå brukerens intensjon når det gjelder Google Ads. Selv om du setter opp en annonse som kun skal vises når noen søker på et bestemt ord, så vil Google vise annonser for det de mener er relevant, til og med søk av typen “søkeord konkurrent”.
No comments yet.