Uidentifisert kunstner: Klippelandskap med hjortedyr, 1600-/1700-tallet. Lavering på papir klebet på plate, 44×37 cm. Usignert. Merknad: Papiret er misfarget og trolig surt. Foxing. Håndteringsmerker. Mindre rifter langs kant. Sprøtt papir. TILSLAG: 120.000! Blomqvist Nettauksjon
Ikke før har vi summet oss etter auksjonsrekorden på 4,1 millioner kroner oppnådd for Hans Fredrik Gudes fantastiske Balestrand-bilde (kjøpt av Nasjonalmuseet), før et like sensasjonelt salg skjedde – om enn i mye mindre skala.
På kveldens nettauksjon på Blomqvist skjedde noe oppsiktsvekkende. Et flott bilde av en uidentifisert kunstner (Klippelandskap med hjortedyr, 1600-/1700-tallet, en usignert lavering på papir klebet på plate, 44×37 cm) hadde fått en verdivurdering av Blomqvist på 2000-3000 kroner, altså overkommelig for de fleste. Bildet hadde en spennende komposisjon og på detaljene så man at det var malt av en svært dyktig kunstner. Men papiret var sprøtt og surt og med rifter. Jeg la inn et bud på 2100 og håpet det beste. Jeg hadde bestemt meg for 2600 som min øvre grense. Men noen må ha visst noe om dette bildet, i hvert fall mer enn Blomqvist, for neste gang jeg sjekket var budet kommet opp i 38.000. Noe liknende har jeg aldri opplevd. Og det stoppet ikke der. Plutselig sto det 48.000, 66.000, 88.000, 110.000 – og tilslaget endte på 120.000 – sensasjonelt med tanke på at verdivurderingens maks var 2000. Hva visste de to – åpenbart profesjonelle – budgiverne som dro prisen opp? Gjenkjente de en stor kunstner? For det må ligge noe mye mer i denne budgivningen enn at man ønsket å henge bildet på veggen.
Blir dette mysteriet noen gang oppklart?
No comments yet.