Det er hard konkurranse blant klinikker som tilbyr plastisk kirurgi. Miljøet er relativt lite og gjennomsiktig, og ingen har ønsket mer friksjon enn nødvendig. Det har vært en slags gentlemen’s agreement at man ikke kjøper Google Ads på konkurrenters brand. Derfor er det både oppsiktsvekkende og trist at Google har begynt å vise konkurrenters annonser ved søk på hovedbrand (klinikkens navn) og kirurgnavn (som i denne bransjen teller som et underbrand). Dette gjøres uten at aktørene har kjøpt annonser på konkurrentenes navn.
Googles logikk må være at visning av konkurrenter ved et søk på et bestemt brand, er relevant for brukerne. Søker man etter “mercedes forhandler oslo”, så er man like gjerne interessert i å kjøpe Skoda, Toyota eller et annet merke, ifølge denne logikken.
Google understreker stadig at de først og fremst er opptatt av brukeropplevelsen, men hvor god er brukeroppleven hvis man lander på konkurrentens landingsside i eksemplene nedenfor? Her har Googlet bommet.
Konkurrenters annonser ser ut til bare å vises på mobil.
Dette er en bommert av Google, og det kan potensielt være skadelig for de involverte merkevarene. Å snylte på andres brand er et lavmål som alle seriøse aktører holder seg for god for. Når brukere søker etter f.eks. Volvat og ser at Aleris’ annonse vises, vil de tro at Aleris forsøker å snylte på Volvats brand og det setter Aleris i et ufortjent dårlig lys hos oppegående mennesker. I virkeligheten er det altså Google som gjør dette automatisk.
Her er Google Ads-eksempler fra den bransjen jeg har sjekket:
Frank Steinbach er kirurg på Volvat, som er en konkurrent til Aleris.
Hilde Bjærke er en kirurg jobber på Cosmo Clinic, en konkurrent til Aleris.
Tomm Bjærke jobber på Cosmo Clinic, som er en konkurrent til begge klinikkene som Google viser annonser for her.
Tomm Bjærke jobber på Cosmo Clinic, som er en konkurrent til Aleris.
Tomm Bjærke jobber på Cosmo Clinic, som er en konkurrent til Fornebuklinikken.
Plastikkirurg1 er en klinikk i Bergen. Hvor relevant er det å se en annonse for en klinikk i Oslo?
Fornebuklinikken og Aleris Colosseum er konkurrenter.
Aleris og Fornebuklinikken er konkurrenter.
Hilde Bjærke jobber på Cosmo Clinic, som er en konkurrent til Aleris.
Plastikkirurg Tomm Bjærke jobber på Cosmo Clinic, som er en konkurrent til Aleris.
Ingen av disse klinikkene har kjøpt annonser på søkeordene i eksemplene. En aktør som faktisk HAR kjøpt annonser på konkurrenters brand, er Bank Norwegian. At en bank som utnytter desperate folks pengebehov, velger å fremstå som drittsekker, er vel neppe egnet til å overraske noen. I skrivende stund er det en rettssak på gang mellom Norwegian og tre mindre aktører. I fjor fikk Bank Norwegian krass kritikk i Næringslivets konkurranseutvalg, som mente at banken hadde opptrådt illojalt og snyltet på andres innsats gjennom å kjøpe deres varemerke som søkeord for Bank Norwegian. Utvalget konkluderte enstemmig med at Bank Norwegian hadde brutt markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende mellom, ifølge Dagens Næringsliv.
Men samtlige kan faktisk legge inn disse som negative søkeord i kampanjene sine, slik at de ikke vises på søk.
Google Ads sin “intelligente AI” matcher på “relaterte” søkeord når du legger inn søkeord på enkelte måter. Det er noe jeg jobber mye med å håndtere, spesielt for folk som har laget Adwordskampanjene på egenhånd og tror at ved å legge inn søkeordene direkte uten noen mer dikedarer, så vil Google vise annonsene på bare de søkeordene de har lagt inn.
Men det var mye sagt for å poengtere det viktigste: Disse aktørene kan (og bør) legge inn sine konkurrenter som Google matcher annonsene til som negative søkeord, da vil ikke dette skje.