(Work in progress…)
Årets tre sommerferieuker ble tilbrakt på Gotland (en uke) og i Tyskland (to uker), begge med egen bil som fremkomstmiddel. Resultatet av Gotlands-turen kan du se på Gravgaver.no, hvor jeg legger ut bilder jeg tok. Tyskland-turen kom i stand ved at jeg var så heldig å få kjøpe billetter til Wagner-festivalen i Bayreuth gjennom Wagnerselskapet her i Norge. Dermed la jeg planer for å kombinere dette med en rundtur til byer jeg hadde lyst til å besøke. Aachen (Aachenkatedralen!) sto høyt på lista, men det ble ikke tid. Verken München eller Berlin ble det tid til heller, men de var ikke en del av løypa jeg hadde planlagt. Det endte med besøk til følgende byer:
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
4288 kilometer kjørte jeg de to ukene jeg var i Tyskland. For meg vil det si at jeg på disse to ukene kjørte én tredjedel av det jeg normalt kjører per år! Bilen holdt godt, og det var en drøm å kjøre på Autobahn denne gangen. De første gangene jeg kjørte på Autobahn, syntes jeg det var stressende fordi det var så uvant å opplevde å få Porscher og BMW-er susende opp i rumpa i 220 km/t. Denne gang var jeg helt avslappet, brukte innerspeilet svært hyppig. Jeg hadde på forhånd forberedt hva jeg ville se av museer, steder og kirker ved å lese i kunstbøker og guider. I Lübeck og Bamberg var det middelalderen som var tema; i Lübeck også det kirkehistoriske museet St. Annen-Museum (himmelsk for kirkekunstinteresserte) i Bayreuth opera; i Nürnberg var det først og fremst Germanisches Nationalmuseum jeg måtte se; i Regensburg og Rothenburg ob der Tauber var det diverse kirker og museer i tillegg til selve de pittoreske byene; i Würzburg var det Marienkapelle, domkirken og Museum für Franken (Mainfränkisches Museum); i Trier var det de to hovedkirkene (Liebfrauenkirche og domkirken), alle ruinene som sto igjen fra romertiden og det store Rheinisches Landesmuseum Trier; på veien hjem var det Køge kirke. Nedenfor publiserer jeg noen bilder av ting jeg så. Jeg har et par tusen bilder fra turen og kommer til å fylle på etter hvert som jeg finner noe som kan ha interesse.
Lübeck
Detalj av altertavle fra 1300-tallet, nå i det vakre og omfangsrike St. Annen-Museum i Lübeck. Motivet er knyttet til kristen mystikk: Dydene, personifisert ved fire jomfruer, korsfester Jesus. Jeg kjenner ikke til andre eksempler fra denne motivkretsen, men legg gjerne igjen en kommentar hvis du vet mer.
Krusifikset i Lübeck domkirke er laget av Bernt Notke.
Døpefont i bronse laget av Lorenz Grove i 1455.
Gravminne fra 1568 i Lübeck domkirke. Til høyre ser du rester av kalkmalerier.
Det var litt mer schwung over gravminnene før. Dette står i Lübeck domkirke. Jeg klarer ikke å tyde årstallet, men det må være fra senmiddelalderen en gang.
Detalj av gravminne i Lübeck domkirke. Flere gravminner med hodeskaller her…
Detalj av rådhuset i Lübeck.
Holstentor.
Marienkirche (St.-Marien-Kirche aka St. Marien zu Lübeck), som ble bygget mellom 1250 og 1350.
Utsnitt av taket i Marienkirche. Kirkebygningen, som er et hovedverk innen nordtysk mursteinsarkitektur (Backsteinarchitektur), ble totalødelagt under krigen.
En av kirkeklokkene som falt ned i brannen i 1942.
Murpuss på veggen i Marienkirche. I Lübeck overnattet jeg på Park Inn, ikke så langt fra sentralstasjonen og Holsteintor.
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
Bamberg
Bamberg er en meget sjarmerende by. Den har dessuten mye å by på for historisk interesserte.
Domkirken i Bamberg
Sarkofagen til Henrik II og hans hustru Kunigunde i Bamberg domkirke ble laget i tiden mellom 1499 og 1513 av Tilman Riemenschneider. Henrik II (ca. 973/978–1024) var siden 1002 konge av Tyskland (Østfrankerriket) og fra 1014 keiser av det tysk-romerske riket.
Nærbilde av en av sidepanelene.
Grotesk ved portalen som vender ut mot den store plassen. Jeg klarte ikke å finne ut hva denne luringen driver og klår på karen under for.
Der Bamberger Reiter (Bamberg-rytteren) er domkirkens mest kjente og analyserte skulptur. Ingen vet hvem han er, men man vet at skulpturen ble laget i 1227–28. De fleste synes å mene at rytteren er kong Stefan av Ungarn.
Bamberg-katedralen: Gravminnet til biskop Friedrich von Hohenlohe ble laget ca 1350/60, og det er svært spesielt: Biskopen fremstilles ikke som et vanlig, levende menneske, men som avsjelet og med en kropp i oppløsning. Ansiktet understreker menneskets forgjengelighet.
Karmelittklosteret og klosterkirken
Karmelittklosteret i Bamberg ble bygget mellom 1377 og 1399. Det har mange interessante kapiteler.
St. Teodor kneler i bønn. På ryggen har han sin hjelm dekorert med hodet til en hund (spaniel).
Kapitel på en av søylene. Motivene er hentet fra Bibelen, Æsops fabler og andre steder og er laget i romansk stil.
Evangelisten Matteus.
Strutseaktige vesener som biter hverandre i rumpa.
Klosterkirken St. Theodor har Bambergs eldste portal (kjent som «Löwentor»). Den er fra andre halvdel av 1100-tallet, men er dessverre temmelig slitt og uanselig slik den fremstår i dag. To løver vokter inngangen, derav det tyske kallenavnet, men det er ikke så mye som minner om løver nå. Portalen ligger i samme gaten som hotellet jeg bodde på (Arkaden Hotel im Kloster).
Obere Pfarre (Pfarrkirche zu Unserer Lieben Frau)
Pfarrkirche zu Unserer Lieben Frau har et maleri av Tintoretto som viser jomfru Marias himmelfart. Kirkens hjemmeside: obere-pfarre-bamberg.de I Bamberg bodde jeg på Arkaden Hotel im Kloster, vegg i vegg med karmelittklosteret.
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
Bayreuth
Festspillhuset i Bayreuth. I år hadde jeg billetter til Parsifal og Tristan und Isolde. Det var først og fremst dirigentene Christian Thielemann (Tristan und Isolde) og Bayreuth-debutanten Semyon Bychkov (Parsifal) som var av interesse for meg. Oppsetningene kjente jeg fra før (dog kun fra DVD/BR), og ingen av dem utmerker seg i positiv retning. Thielemann dirigerte Nibelungenringen i Bayreuth for noen år siden, og viste da at han er i en klasse for seg blant Wagner-dirigenter i dag. Også den gang dro jeg nærmest i ens ærend for å høre ham. Han er grenseløst populær blant festspillpublikummet i Bayreuth. Orkesteret spiller på toppnivå når han dirigerer, og han kan gjøre hva han vil; han har full kontroll over orkesteret og leverer alltid svært gjennomtenkte og briljante fortolkninger i Wagners ånd. Han bygger klimakser som ingen andre og er ikke redd for å skape mektige orkesterklanger (svulstige, vil noen si), men aldri på en vulgær måte (som for eksempel Solti).
Wolfgang-Wagner-Platz foran festspillhuset.
Alvoret fra Tysklands antisemittisme og følgene av den vises i en utstilling nedenfor Festspillhuset.
Fra Wagner-museet ved Villa Wahnfried. I Bayreuth bodde jeg under festspilldagene på Hotel Bürgerreuth, et lite hotell (tror de kun har åtte rom!) noen få hundre meter ovenfor festspillhuset. Bürgerreuth er mer kjent for sin restaurant og uteserveringen, hvor man kan risikere å møte operastjerner etter forestillingene.
Nürnberg
Nürnberg ble bare en dagstur, først og fremst for at jeg skulle få sett kjempesamlingen på Germanisches Nationalmuseum. Bilen ble plassert i Parkhaus Sterntor. Hvis jeg husker rett, kostet det ca 120 kroner å stå der for en dag.
Omslag til en evangeliebok (Codex aureus), laget ca. 985. Det var en gave fra keiserinne Theophanus (død 991) og hennes sønn Otto III (død 1002) til Echternach-klosteret i Trier. (Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg)
Bokomslag fra andre halvdel av 1100-tallet. (Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg)
Jomfru Maria. Laget ca. 1250 i Köln. Fotografert i Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg.
En fantastisk treskulptur av nedtagelsen av korset i Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg. Legg merke til den den dynamiske bevegelsen i figurene. Den lille skulpturen (kan vel ha vært noe slik som 30 cm høy, hvis jeg husker rett) er laget i tre (frukttre!) av Franz Martin Mutschele, ca. 1775-80.
Detalj av Hermann Schedels (1410-85) gravminne. De fordømte er på vei ned i helvete. (Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg)
Sjakkbrikker (900-1100-tallet). Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg
Se flere bilder av gamle sjakkbrikker her!
Trekiste funnet på gravlunden i Oberflacht. Den er laget av eik og stammer fra ca 586 e.Kr. Oberflacht-gravlunden var i bruk i årene 545-605 e.Kr. Den leirete jorda gjorde at organisk materiale ble svært godt bevart. Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg
Lorenzkirken i Nürnberg ble bygget 1250-1477. Den ble svært ødelagt under annen verdenskrig, men bygget opp igjen etter krigen, som så mange andre tyske kirker.
En grotesk på en søyle i Lorenzkirken i Nürnberg.
Relikviebyste, ca. 1340. Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
Regensburg
Porta praetoria: Den gamle romerske militærleirporten er bygd inn et moderne hus. Det er meget fascinerende og elegant!
Schottenkirche St. Jakob
Byggingen av det irske benediktinerklosterets kirke i Regensburg ble påbegynt i 1150. Fasaden (1150-60) og spesielt portalen (kjent som «das Schottenportal») er en av de mest kjente kreasjoner innen romansk arkitektur i Tyskland. Fasaden er nå glasset inn.
Gåtefulle ansikter ser ned på de som står foran fasaden.
Her ser vi sannsynligvis kong Salomo og diverse skumle monstre.
Detalj av portalen. Det er fjorten løver; de tilsvarer de fjorten løvene i 2. Krøn 9,17-19: 17 Kongen fikk også laget en stor tronstol av elfenben og kledde den med rent gull. 18 Tronstolen hadde seks trinn og en fotskammel av gull som var festet til den. På begge sider av setet var det armlener, og ved siden av lenene stod det to løver. 19 På de seks trinnene stod det tolv løver, seks på hver side. Maken til tronstol har aldri vært laget i noe annet kongerike.
Senromansk seierskrusifiks i triumfbuen (Schottenkirche i Regensburg).
Krusifiks fra ca. 1370 i Schottenkirche.
Et av mange kapiteler i den irske kirken (Schottenkirche).
Domkirken i Regensburg
Domschatzmuseum
Relikvieskrin fra begynnelsen av 1300-tallet i Domschatzmuseum.
Schaumbergaltar: Mariaalter laget 1534-40. Opprinnelig sto det i Damenstiftskirche Obermünster, nå i Domschatzmuseum i Regensburg. I Regensburg var jeg kun på en dagstur mens jeg bodde hos venner i Sengenthal.
Rothenburg ob der Tauber
Det er en herlig middelalderstemning i denne byen.
Forsvarsverket rundt byen.
En del av bymuren.
Tilman Riemenschneiders Heilige Blutaltar fra 1501-04/05 står i Jakobskirken (1311-1485).
Høyalteret i Jakobskirken (Friedrich Herlin, 1466).
Den lille byen Rothenburg ob der Tauber er byen å besøke for å få den gode middelalderfølelsen. Nydelige bygninger, spennende kirker og et museum om straff og tortur (fra middelalderen og senere): Mittelalterliches Kriminalmuseum.
Middelaldervakre Rothenburg besøkte jeg på vei fra Sengenthal til Würzburg.
Würzburg
Würzburg er fødebyen til Waltraud Meier – min favorittsanger gjennom mange år – men viktigere enn det er det at den har viktige severdigheter, som for eksempel domkirken, Marienkapelle og Museum für Franken. Byen ble bombet av de allierte i mars 1945. Jeg bodde på Hotel Strauss, et rimelig hotell som ligger nær Marienkapelle og Domkirken. Bilen sto i et parkeringshus like ved hotellet (kostet ca. 100-120 kroner per døgn).
Marienkapelle er opprinnelig fra 1300-tallet, men ble bombet under krigen og gjenoppbygd på 50-tallet. Mange av gravminnene inni kirken overlevde.
Gravminne med dødninghoder i Marienkapelle (Würzburg). (Årstallet 1708 står på gravminnet, men jeg klarte ikke lese konteksten.)
Neumünster-kirken med sin prangende barokkfasade, som ble laget av Johann Dientzenhofer i årene 1711–1716.
Ukjent hellig, laget av en ukjent kunstner ca. 1525. Statuen har vært en del av et alter. (Museum für Franken, Würzburg)
Hellig ukjent kvinne. Tilman Riemenschneider 1510-20. I Museum für Franken i Würzburg.
Museum für Franken i Würzburg har en hel sal med statuer av Tilman Riemenschneider og hans verksted.
Sørgende Madonna, som en gang var del av en kalvariegruppe. Laget av Tilman Riemenschneider ca. 1505. Nå i Riemenschneider-salen i Museum für Franken i Würzburg.
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
Trier
Krusifiks på broen (Römerbrücke) over elven Mosel (Moselle på fransk), som romerne bygget i det 2. århundret e.Kr.
De ni bropælene er bevart fra den opprinnelige broen som romerne bygget. Trier var en by jeg visste svært lite om for litt siden. Det var imidlertid en av de fire viktigste byene i Romerriket. Romerne grunnla byen Augusta Treverorum i år 16 f. Kr. Under Romerriket ble byen den største nord for Alpene.
Det store torget – Hauptmarkt – foran domkirken har en rekke vakre, gamle hus. Husene til venstre er fra henholdsvis 1605 og 1602.
Domkirken i Trier (Dom St. Peter) er den eldste katedralen i Tyskland. Byggingen skjedde i mange etapper.
Liebfrauenkirche ble bygget i 1235-60. Den ligger vegg-i-vegg med domkirken.
En av portalene til Liebfrauenkirche.
Liebfrauenkirche: Gjennom en glassbedekt åpning i gulvet kan man følge de forskjellige lagene.
Den massive Aula palatina (nå Konstantin-basilikaen) stammer opprinnelig fra 310 e.Kr. Det var en gang tronhallen for den romerske keiseren eller hans representant. Bygget er blitt ødelagt ved flere anledninger, men rekonstruert på ordre fra prøysserkongen Friedrich Wilhelm IV.
Fra 1865 har Aula palatina tjent som kirke for den protestantiske menigheten. Derfor kalles den nå Konstantin-basilikaen. Bygget i 310 e.Kr., senere ødelagt og gjenoppbygd flere ganger.
De såkalte Thermen am Viehmarkt (badene ved femarkedet) inneholder en rekke ruiner fra romertiden og oppover.
Alt er bygd inn i et kjempemessig «glasshus», som på avstand ser ut som et moderne forretningsbygg.
De har en kjempesamling av gjenstander fra romertiden i Rheinisches Landesmuseum. Alt blir presentert meget smakfullt og med god informasjon.
Fragment av statue. Uten år (romertiden). Rheinisches Landesmuseum Trier (Tyskland).
Flyvende fallos (ukjent år: 1.4. årh. eKr.). Rheinisches Landesmuseum Trier. Falloser brakte lykke og avverget ulykker.
Tidligkristent gravminne fra midten av 300-tallet. Rheinisches Landesmuseum Trier. «Her hviler i fred Concordia, som levde i omtrent* 65 år. Concordius og Concordialis, de kjære sønnene, har reist gravsteinen.» * [pl(us) m(inus)]
Gravminne i Rheinisches Landesmuseum Trier for Maritima og Antonius. Vi er nå på slutten av 300-tallet. Teksten lyser omtrent slik: «Til de allerkjæreste barn, Maritima og Antonius, søsknene som hviler her, har Fidentia, moren, og Lucifer, broren, reist denne gravstein.»
En av de mer bisarre gjenstandene jeg så i Rheinisches Landesmuseum i Trier var denne tangaen.
Detalj av romersk gulvmosaikk fra midten av 200-tallet e.Kr. I Rheinisches Landesmuseum i Trier.
Porta Nigra ble bygget en eller annen gang mellom år 160 og 200 e.Kr. Bygget tjente som byport under romernes herredømme, senere ble det bygd om til kirke (Simeonskirche). Sicilianeren (!) Simeon (f. 990) kom til Trier i 1027. Han ble kjent med erkebiskop Poppo von Babenberg (1016–1047). Sammen dro de på pilegrimsreise til Palestina (1028–1030). Under reisen overtalte Poppo Simeon til å bo som eremitt i et rom i Porta Nigra. Simeon flyttet inn 30. november 1030. Under en forferdelig oversvømmelse forsøkte innbyggerne i Trier å lynsje Simeon fordi de mente han var skyld i katastrofen. Simeon døde 1. juni 1035. Han ble gravlagt i sin eremittcelle, og biskopen overtale innbyggerne til å tro at Simeon var en hellig person. Simeon ble helliggjort i Roma i 1042. Det ble reist et Simeon-alter, og kirken ble en pilegrimskirke.
Ornamenter og gravminner pryder noen av «rommene» i Porta Nigra.
Det romerske amfiteateret i Trier er et av de best bevarte.
Dette bildet er tatt i arenakjelleren, det underjordiske rommet under arenaen. Jeg bodde på et ok hotell, Hotel Blesius Garten, med gangavstand (20-25 minutter) til sentrum og severdighetene. På vei inn til sentrum passerer man det vel bevarte romerske amfiteateret, de store ruinene av keiserens bad (Kaiserthermen) og Rheinisches Landesmuseum Trier.
Køge
Kalkmaleri kjent som Frelserens højde fra ca 1500 i Køge domkirke. Den latinske teksten lyder «Hec altitudo est saluatoris» («Denne høyde er Frelserens»). Høyden på Kristus-figuren er 2,20 meter.
Kalkmaleri av Paulus i Køge kirke.
- Lübeck
- Bamberg
- Kloster Banz
- Bayreuth
- Nürnberg
- Regensburg
- Rothenburg ob der Tauber
- Würzburg
- Trier
- Køge
No comments yet.