Google Search Console (gamle Google Webmaster Tools) tilbyr nå en analyse av nettstedet ditt i lys av reklamer som vi vet irriterer brukerne.
Rapporten om annonseopplevelser er laget for å gjenkjenne annonseopplevelser som bryter med Better Ads Standards, som er basert på et sett med annonseopplevelser som bransjen har pekt ut som svært irriterende for brukerne. Hvis nettstedet ditt bryter noen av disse, kan rapporten om annonseopplevelser inneholde problemene som må fikses.
I skrivende stund er det ikke noe nettstedeierne skal gjøre annet enn å sjekke om Google har analysert nettstedet. Hva som får Google til å sjekke nettsteder, vet jeg ikke, men jeg konstaterer at ingen av de utallige nettstedene som jeg administrerer i Google Search Console er gjennomgått.
Eksempel fra Cosmoclinic.no
Eksempel fra Korrekturavdelingen.no
Som du ser i disse eksemplene, kan Google sjekke både desktop- og mobilversjonen av nettstedet. Et problem på mobil trenger ikke nødvendigvis gi en like dårlig brukeropplevelse på desktop.
Hvis Google finner noe å anmerke, bør du selvsagt ordne opp i dette kjapt. Og etter at du har løst problemene, kan du be om en ny gjennomgang av nettstedet ditt.
Men hva gjør man hvis Google påpeker at du bruker irriterende popups og du vet at disse fører til salg?
I den gamle, men fortsatt fungerende versjonen av Google Search Console finner du alt dette under Web Tools nederst i venstremenyen. Den nye versjonen mangler i skrivende stund mange rapporter – også dette.
No comments yet.