Jeg skal hjelpe noen venner med markedsføring av spesialdesignede gravstøtter, et artig sidespor til den faste jobben min. Dette er gravstøtter i høyeste kvalitet, ment for sørgende som ønsker noe ekstra og som er villig til å betale for kvaliteten. Derfor er det et spennende miniprosjekt for meg. Innovasjon Norge har vist interesse for prosjektet; det blir spennende om de har noen midler så det kan videreutvikles.
Da jeg hørte om gravstøttene første gang, tenkte jeg at nei, dette kunne da umulig være noe. Men så fikk jeg se bilder, og da ble jeg veldig imponert. Noe av det jeg likte best, var at man kunne sette lys inni støtten, noe som skaper en vakker lyseffekt i mørket.
Til nå har vi eksperimentert litt med Facebook-annonser og betalt annonsering i søkemotorer. AdWords-prisene er forresten forskrekkelig høye i gravminnebransjen, omtrent som som betalte annonser for plastisk kirurgi. Søkemotoroptimalisering blir selvsagt meget viktig. Gode plasseringer i Google gir gratis og svært relevant trafikk. Men produktet henvender seg ikke til de store massene. Søker du etter “billig gravstøtte” i Google, er du neppe et prospekt. Prisene ligger i øvre sjikt; vi snakker jo tross alt om norsk design og en eksklusiv utførelse med de beste materialer. Støttene er laget i Norge og er av såkalt syrefast stål, som er noe helt annet enn vanlig rustfritt stål.
De som har slitt seg gjennom de romanene mine, har nok fått med seg at jeg er litt over gjennomsnittet opptatt av døden, av gravminner, av det makabre. På Sicilia er mitt favorittsted en kjeller med mange tusen mumifiserte lik, som står oppstilt langs veggene i sine beste søndagsklær. Så det å hjelpe til litt i dette prosjektet er midt i blinken!
Flere gravminner
- Gravminne i smijern fra 1690 (Lørenskog kirkegård)
- Gjenskinn gravminne – gravstøtte i rustfritt stål
- Den jødiske kirkegården i Praha
- Luigi Pirandellos gravminne i Agrigento
- Trekors ved Lørenskog kirke
- Hodeskalle på siciliansk gravminne
- Gravminner, død og sorg
No comments yet.