Konsekvensen av gjentatte 301-videresendinger

For oss som jobber med søkemotoroptimalisering, er det én ting som er spesielt hellig: URL-ene. Alle endringer kan potensielt skade den organiske trafikken, selv med 301-videresending. Et unntak er selvfølgelig hvis du har en URL som ikke er SEO-vennlig (eller som mangler et viktig søkeord). Da kan en endring føre til mer trafikk.

Når SEO-ere snakker om videresending, vektlegges naturlig nok konsekvenser for synlighet i søkemotorer, men svært viktig er det å huske på at korrekt videresending er bra for brukeropplevelsen fordi man blir direkte videresendt til den siden man ønsker å lande på. Bare så det er sagt.

I min jobb for sykehuskjeden Teres har jeg støtt på denne problemstillingen ofte. Klinikkene i kjeden har flere ganger skiftet navn, nå senest etter at Aleris kjøpte Teres. Dette har ført til utfordringer ikke bare på SEO-nivå, også merkevaremessig. “Alle” i Trondheim (og Tromsø) kjente til Klinikk Stokkan, så da de fikk nytt navn (Teres Stokkan), ble det en utfordring for meg å passe på at Google-søk etter “Klinikk Stokkan” fremdeles gikk til riktig hjemmeside. Liknende “navnereiser” i systemet har klinikken i Drammen hatt; de hadde en kjent merkevare som Drammen Private Sykehus, deretter ble de Teres Drammen – og nå Aleris Drammen. Klinikken i Tromsø gikk fra å hete Klinikk Stokkan Tromsø til Tromsø Private Sykehus og så Teres Tromsø. Nå heter de Volvat Tromsø (to av klinikkene måtte selges til en annen organisasjon enn Aleris (Volvat) av konkurransemessige årsaker). Aleris Nobel startet som Nobel Clinic, deretter ble de Teres Nobel. Aleris Colosseum startet som Colosseumklinikken (på domenet Colosseumklinikken.com, co-brandet med Colosseumklinikken i Stavanger), så ble hjemmesiden lagt til ckl.no, deretter til Terescolosseum.no (i forbindelse med nytt klinikknavn); nå heter de Aleris Colosseum. Slik kunne jeg fortsatt med de andre klinikkene. Som om ikke dette var nok, så har bytte av publiseringsløsning kommet i tillegg, og med det en helt ny teknisk struktur på nettstedet, helt ny kode.

Hvis vi skyver merkevareproblematikken til side og kun fokuserer på den organiske søkemotorsynligheten, så har du sikkert gjettet at 301-videresendinger har stått sentralt.

Jeg har opplevd at det har vært et svakt fall i søkemotorsynligheten når jeg på private nettsteder eller nettsteder jeg har administrert for andre har endret URL-er, og særlig ved endring til nytt domene. Dette har jeg visst, uten vitenskapelig å kunne bevise det. Det var derfor befriende å komme over artikkelen Accidental SEO Tests: How 301 Redirects Are Likely Impacting Your Brand skrevet av Brian Wood og publisert på Moz.com. Han kan vise til helt konkrete dropp i søkemotorsynlighet på gjennomsnittlig 15 prosent ved endring av URL-er gjentatte ganger, alltid videresendt på riktig vis med 301 permanent redirect. Forfatteren konkluderer som meg med at det udiskutabelt beste alltid er å holde på URL-ene og kun endre dem når det er absolutt nødvendig. Må man endre dem, er det 301-videresending side for side som gjelder.

Ved domenebytte, må man i tillegg selvfølgelig fortelle Google at hjemmesiden har fått ny adresse, og det gjør man i Google Search Console (før: Google Webmaster Tools). Lenker man har kontroll over, bør man også oppdatere, selv om siden videresendes.

Etter mitt syn bør man når URL-er endres gjentatte ganger (spesielt ved domenebytter), gå tilbake til de tidligere domene og oppdatere videresendingen til den nye adressen. Heller ikke her kan jeg bevise effekten, men jeg er overbevist om at det er bedre at nettstedene A og B og C videresender direkte til det nye nettstedet D enn at A videresender til B, B videresender til C og C videresender til D.

 

301

Endring i URL-er er den SEO-kyndige webredaktørens mareritt. Målet er så å si (ikke så og si) alltid å begrense skadene. Om ikke så lenge skal jeg endre URL-ene på Korrekturavdelingen.no, så da vil jeg få enda mer kjøtt på beinet og kanskje enda mer å bekymre meg over.

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har gjort deg noen erfaringer med implikasjoner ved domenebytter, URL-endringer og videresending med 301 permanent redirect, som det så fint heter på godt norsk.

 

Les også

,

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Analytics