Januar 2011
Et nytt år starter. På jobbfronten er hovedoppdragsgiverne Teres Medical Group (Skandinavias største kjede av private sykehus og klinikker) og Spitsbergen Travel (Svalbard-reiser). For Teres Medical Group dreier arbeidet seg først og fremst om generelt webredaktørarbeid på de ca 20 nettstedene (oppdatering, forbedring, søkemotoroptimalisering), dessuten arbeid relatert til Facebook, Twitter, blogging, nisjenettsteder, bytting av publiseringsløsning, oppsett av nye nettsteder, formidling av beste praksis på web til ansatte og masse annet. Spitsbergen Travel har jeg hatt et mindre, men kontinuerlig arbeidsforhold til i 2011, noe som har brakt meg til Svalbard tre ganger. Møtet med Svalbard har vært noe langt mer enn bare å være “på jobb”. Å få jobbe for Spitsbergen Travel er et privilegium som jeg nyter så lenge det varer – de har virkelig et unikt produkt. Svalbard gjør meg ydmyk. Som gryende fotoentusiast er Svalbard også virkelig et paradis. Gjorde også litt arbeid for Hurtigruten USA i januar og februar 2011. Jeg er alltid bevisst på å tenke team, og i den grad det er mulig bruker jeg mitt overskudd til å motivere dem jeg samarbeider med.
Mine småkunder, som f.eks. Element Logic (de med AutoStore) gjør jeg sporadisk arbeid for fortsatt, men i liten målestokk.
Starter et upretensiøst nettsted om Alfred Hitchcocks filmer for å samle noe av det store materialet jeg har samlet om dem i årenes løp.
Februar 2011
Mitt andre besøk på Svalbard! Lyset i februar er virkelig ubeskrivelig vakkert. Svalbard er fantastisk på alle årstider, men lyset i februar er som hentet ut av drømmenes rike.
Polarjazz – verdens nordligste jazzfestival arrangeres hvert år på denne tiden. I år var Solveig Slettahjell det store navnet. Jeg er ikke kjent for å være noen jazzentusiast, men Slettahjell åpnet ørene mine for at det kan gå an å høre på jazz også, i hvert fall hennes velklingende musikk.
Kjørte snøskuter for første gang!
Solveig Slettahjell under Polarjazz 2011 på Polarhotellets Brasserie Nansen i Longyearbyen.
Foto: Per-Erik Skramstad
Stefan Herheims oppsetning av Alban Bergs opera Lulu har premiere (coproduksjon med København). Nok en fantastisk Herheim-oppsetning! Ser den to ganger. Jeg synes imidlertid Herheim er enda bedre når han tar for seg “gamle” klassikere som Parsifal, Lohengrin, Tannhäuser. I 2012 setter han opp La Bohème på Operaen.
Ketil Hugaas som Schigolch i Stefan Herheims oppsetning av Lulu på Den Norske Opera i 2011.
Foto: Erik Berg/Den Norske Opera
Mars 2011
Min 21 år gamle trofaste bil synger på siste verset. Finner en relativt fin kjerre til 100.000 og henter den i Kristiansand. I de overgangsukene jeg da eier to biler, oppdager jeg hvilket helvete Lørenskog er når det gjelder parkering. Det er ingen steder å parkere bil nr. 2! Parkering i veien er forbudt overalt. Lørenskog er rett og slett et regulert parkeringshelvete.
Som følge av min Svalbard-forelskelse bestemmer jeg meg for å lære å skyte med gevær. Har min første veiledningstime og synes det er vanvittig spennende og morsomt. Enda morsommere er det å teste pistol. Ikke visste jeg da hva som skulle skje 22. juli; den naive guttungegleden over å skyte på ekte ble plutselig borte noen måneder senere.
April 2011
Østensjøvannet! Det yrende fuglelivet inspirerer til mange turer med kamera utover våren. På nettstedet Jurpe.no legger jeg ut en del av bildene. (Oppdatering 2013: Nå er fuglebildene flyttet til Svanesang.no)
Et av favorittbildene fra de mange fototurene til Østensjøvannet våren 2011.
Foto: Per-Erik Skramstad
Mai 2011
Fantastisk tur til Svalbard med min datter. Midnattssol og full vinter! Kjørte hundeslede for første gang i mitt liv. Trodde at det skulle gå mye fortere, men det var egentlig ganske bedagelig – og morsomt! Høydepunktet var imidlertid snøskuterturen til Tempelfjorden i strålende sol.
I slutten av mai var det hekketid i Longyearbyen. Det yret av fugler.
Hvitkinngjess i Adventdalen, nær Longyearbyen.
Foto: Per-Erik Skramstad
Juni 2011
Jobb, jobb, jobb. Og fotografering av fugler.
Sothøne med unge.
Juli 2011
Alt annet som skjer i juli, blir overskygget av terroren ved Regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli. Politisk motivert massedrap av en sinnssyk høyreekstremist; det hele er uvirkelig. Jeg var handlingslammet og i sjokk i mange dager. Til slutt klarte jeg å kare meg ned til blomsterhavet ved Domkirken.
Det ble ingen tur til Wagner-festspillene i Bayreuth i år, men jeg var så heldig å få den britiske Wagner-kjenneren Mark Berry til å dekke festivalen for Wagneropera.net.
Den siste søndagen i juli besøker jeg Fetsund lenser. Der er det mange flotte fotomotiver.
August 2011
Ny tur til Svalbard. På morgenen den dagen jeg ankommer, blir en britisk gutt drept av isbjørn i leiren ved Von Postbreen, noen mil fra Longyearbyen. Det første som møter meg på flyplassen, er en den døde isbjørnen som kommer flyvende gjennom luften, hengende i netting under et helikopter. Isbjørner ser koselige ut, men skinnet bedrar.
Besøker Hiorthhamn, som ligger på den andre siden av Adventfjorden. Hiorthhamn er en av mange forlatte bosettinger på Svalbard. I 1917-21 drev A/S De Norske Kullfelter Spitsbergen kullutvinning der. Stedet har fått sitt navn etter Fredrik Hiorth, som var selskapets direktør. Det er mange spennende fotomotiver i Hiorthhamn.
Hiorthhamn i august 2011. Foto: Per-Erik Skramstad
September 2011
Eksoperasjef Paul Currans oppsetning av Mozarts Tryllefløyten er virkelig noe av det mest hjelpeløse jeg har sett på en operascene, og jeg må si at jeg synes det er trist at Den Norske Opera tillater at slikt blir vist. At konseptet er hjernedødt får så være – med sjarm, overskudd, spennende personregi og/eller spennende kulisser kan man slippe unna med hva som helst for min del.
Men Paul Curran har ingenting å tilby et moderne operapublikum. Hans naivisme gjennomføres uten stil, uten underliggende visdom. Ingenting av det han gjør i oppsetningen, tyder på at operaen betyr noe for meg. Følgelig blir dette heller ikke noe kan bety noe for meg – og hvis en oppsetning ikke angår meg, ser jeg ikke noen grunn til å kaste bort tiden på den. Eksemplene på den hjelpeløse personregien kan man finne omtrent for hvert 15. sekund. Til og med lyssettingen var en katastrofe: Det ble gjennomgående brukt et følgelys på sangerne mens de beveget seg rundt på scenen. Dette i seg selv virket banalt, men når i tillegg lysmesteren ikke klarte å holde lyset på sangerne, men famlet med lyset så sangerne dels var i lys, dels i halvmørke, så ble det på grensen av hva en sart sjel kunne bære. Og det stanser ikke der. Under hele forestillingen hørte vi som satt på tredje balkong stemmer. Det viste seg at dette skyldtes kommunikasjon mellom lysteknikerne som forsøkte å kontrollere … ja, nettopp følgelyset. Å se dårlig operaregi er én ting. Å se dårlig operaregi med summende voiceover fra lysteknikere er ikke bra for blodtrykket til hissigpropper som meg. Det kommer vel neppe som noen overraskelse på noen at jeg føler en enorm lettelse over at Paul Curran har stukket av fra Operaen og at den beste kandidaten til jobben, Per Boye Hansen, overtar i 2012.
Besøker Teres Parken i København og Tereskliniken Malmö Arena i jobbsammenheng, ikke for å bli operert.
Oktober 2011
En av min barndoms store helter innen rockemusikk, Eigil Berg (eks New Jordal Swingers), utgir et soloalbum som han har kalt “Låtskriver”. Albumet er meget bra med flotte melodier og stundom tankevekkende tekster. Teknisk er det briljant.
Duetten Hyllest med Trond Granlund er høydepunktet.
Eigil Berg under releasekonserten på New Orleans. Til venstre: Jørun Bøgeberg.
Foto: Per-Erik Skramstad
Besøker Eirik Solheim, kosmetisk sykepleier Karianne Wiik og de andre folka på Klinikk Bergen.
November 2011
Lørenskog bibliotek: Så seile vi på Mjøsa – Prøysen og Vreeswijk i samme båt. Med Jan Erik Vold og Håkon Paulsberg. Jan Erik Vold er ikke bare en stor forfatter; han er også en fantastisk formidler av andres kunst. Denne gang hadde han i samarbeid med Håkon Paulsberg satt sammen et spennende program med viser og fortellinger av Alf Prøysen og Cornelis Vreeswijk, bundet sammen av Volds lune kåserier: så søkende, så lyttende, så varm. Ordene blir hengende igjen som antydninger, begynnelser, ikke fasitsvar. Og Volds skjønne undring over tilværelsen gjennomsyrer alt han sier. Den underfundige, skarpsindige og litt fantasifulle utlegningen av Så seile vi på Mjøsa som et uttrykk for en resignasjon, en reise mot døden, gjør at vi må lese Prøysen med åpne øyne neste gang, fri for den sedvanlige – tilslørende – krampegodsligheten han er innhyllet i, delvis av media, delvis av sin væremåte. Utvilsomt et av årets høydepunkt for meg!
Besøker Drammen Private Sykehus.
Opera på kino: 5. november er det direkteoverføring av Metropolitanoperaens oppsetning av Siegfried, som jeg ser på Ringen kino. Dagen etter er jeg på Gimle og ser Don Giovanni – også den fra Metropolitan, men på Gimle var lyden elendig.
I november ble jeg også for alvor Monteverdi-frelst takket være TV-produksjonen av L’incoronazione di Poppea (Poppeas kroning), regissert av Ole Anders Tandberg.
Og her en versjon av duetten Pur ti miro fra denne operaen – den vakreste musikken som noen gang er skrevet! Hopp til 1.37 og finn frem noe å tørke tårene med. Dette er den vakreste musikken som noen gang er skrevet.
I gaze upon you, I desire you, I embrace you, I enchain you; no more grieving, no more dying, o my life, o my beloved. I am yours, yours am I, my hope, tell it, tell. you are truly my idol, yes, my love, yes, my heart, my life, yes. Denne versjonen med Nura Rial og Philippe Jaroussky er min favoritt.
Desember 2011
Colosseumklinikken i Oslo går som en av de siste klinikkene i Teres-kjeden over til samme publiseringssystem som de andre. Vi legger planer for websatsingen i tiden som kommer. Svart-hvitt-bildet av Ragnhild på Colosseumklinikken. (Foto: Per-Erik Skramstad)
Besøker Artros Privathospital i Aalborg for å sette i gang prosessen med å få klinikken over på vår felles plattform.
Stein Winges oppsetning av Macbeth på Operaen. Mye bra i denne forestillingen vi ser, men personregien har et stivt preg; den gamle avantgarderebellen i norsk teater klarer ikke å levere så levende musikkteater som den yngre garde. Opplevde det samme med Stein Winges oppsetning av Elektra på Operaen. Hvor er gnisten i regien? Hvor er det blitt av det som skal få meg til å føle at dette virkelig angår meg og mitt liv?
Oppsummerer nøkkeltall for Spitsbergen Travel. Det har vært en økning i organisk Google-trafikk på 45,56 prosent siste året. Økningen på trafikk fra henvisningsnettsteder har vært på 57,16 prosent.
Korrekturavdelingens Facebook-side passerer 5000 medlemmer. Det er moro.
Trafikk fra Google (organisk søk) til Korrekturavdelingen økte fra 198 025 i 2010 til 305 989 i 2011 (1.1.-31.12.).
Korrekturavdelingen.no: Utvikling av trafikk fra organisk søk (kun Google) i årene 2008–2011
|
Wagneropera.net: Utvikling av trafikk fra organisk søk (kun Google) i årene 2008–2011
|
Både Korrekturavdelingen.no og Wagneropera.net er idealistisk drevne nisjenettsteder på fritiden. Selv om utviklingen av trafikk fra organisk søk taler for seg selv, er det viktig ikke å se seg blind på gode Google-plasseringer og fine tall fra organisk søk. For bedrifter er det konverteringen som avgjør suksess. Det hjelper ikke å få mye trafikk dersom ikke trafikken fører til at de besøkende blir kunder. Derfor mener jeg at det er meningsløst å drive med søkemotoroptimalisering helt uavhengig av det andre webredaktørarbeidet. Alt henger i hop. Og kjernen i alt arbeidet jeg gjør, er kompetanseoverføring.
No comments yet.