Smertemannen (den lidende Kristus) er et velkjent motiv fra senmiddelalderens religiøse kunst. Utallige skulpturer og malerier finnes av dette motivet. Jeg så flere under min Tysklands-reise i fjor, og også på Gotland finner man motivet.
Siden jeg jobber med synlighet i søk, søkte jeg forleden på “smertemannen” på Google. Som ventet hadde jeg første- og andreplass med to sider fra mitt nettsted Gravgaver.no. Men det er ikke særlig mange som søker på slike religiøse motiver, så det er ikke noen big deal i rangere bra på slike søk. Egentlig burde jo i folkeopplysningens navn historiske museer og institusjoner ligget på topp på slike søk, men der finnes verken kompetanse eller vilje til å tenke i slike baner.
Interessant var det også at nettsteder som hadde ordet “smerte” etterfulgt av “mannen” som neste ord – selv med punktum og mellomrom mellom ordene – kom helt opp på tredjeplass i Google. Slikt skjer selvfølgelig bare for søk med lavt søkevolum.
Men så søkte jeg (fordi jeg stadig undersøker hvordan en bindestrek påvirker søkeresultatet) på “smerte-mannen” med bindestrek. Google mente da at min intensjon var å finne en veiviser for menn som har smerter i penis, for det var det treffet som lå på på førsteplass. Gravgaver.no var ikke blant de ti treffene øverst i Google (hvis vi ser bort fra treff i bildesøk).
No comments yet.