Kunnskap om videresendinger er en del av webredaktørers kjernekunnskap.
Når du endrer URL-er (nettstedadresser) på hjemmesiden eller går over til et helt nytt domene, begår du en brøler hvis du ikke videresender brukerne til de nye adressene. For permanente videresendinger brukes såkalte 301 permanent redirects – eller på godt norsk: permanente videresendinger av typen 301.
Et vanlig spørsmål vi som driver med SEO og webkommunikasjon får, er: Hvor lenge er det nødvendig å beholde videresendingene?
Det enkle svaret er: Hvis ikke du har gode grunner til å velge annerledes: for alltid!
Dersom et domene får mye trafikk fra henvisningslinker (Referral Traffic i Google Analytics) som du ikke kan oppdatere selv, sier det seg selv at det er en dårlig idé å fjerne den automatiske videresendingen. Eksempler kan være lenker fra forum, lenker fra mer eller mindre nedlagte blogger osv. Ønsker du at folk som klikker på disse lenkene skal komme til en ikke-eksisterende side? Neppe. Altså beholder du de automatiske videresendingene.
Et annet eksempel på nettsteder som aldri bør oppheve 301-videresendinger, er de som får en viss mengde trafikk fra brukernes bokmerker av (favoritter). Informasjonsnettsteder som Korrekturavdelingen.no og Sprakrad.no er typiske eksempler på nettsteder som får en viss mengde trafikk fra brukernes bokmerker. Så hvis ikke målet er å skape frustrerte brukere, så beholder du 301-videresendingene permanent. Andre eksempler er kommunale og statlige nettsteder som informerer om viktige tjenester.
Når det gjelder nettsteder som så å si bare får trafikk fra søkemotorer, så vil jo søkemotorene etter en stund slutte å vise gammelt domene og kun det nye på søkeresultatsidene (dersom videresendingen er satt opp riktig). Hvor lang tid dette tar, avhenger av hvor raskt Google indekserer de nye URL-ene. En tommelfingerregel kan være å beholde videresendinger i minst ett år, men hvert tilfelle bør vurderes for seg.
Du taper ikke noe på å la dine 301-videresendinger leve evig, så derfor er min konklusjon å beholde dem for alltid.
No comments yet.