Fonter har et uttrykk; de forteller en historie. De forteller noe om din merkevare. Og noen ganger er fonten designet så uheldig at et ord blir ufrivillig komisk. Se på dette eksempelet.
Fontdesigneren har neppe testet fonten på ordet Aunt, som ser ut som Cunt (fitte).
Det neste eksempelet er fra Pepsis felleskampanje med det japanske klesmerket A Bathing Ape. Slått sammen blir det bokstavkombinasjonen AAPE. Ikke noe galt i det, hadde det bare ikke vært for at AAPE ser ut som RAPE når det skrives med Pepsis font:
I det neste eksempelet er det ikke fonten i seg selv, men en dårlig designet logo som er problemet. Litt luft mellom l-en og i-en hadde gjort seg:
Det neste eksempelet er hentet fra Ipsos’ norske hjemmeside. Her er det ikke noe morsomt å finne, men et eksempel på at det lønner seg å teste hvordan de norske spesialtegnene ser ut i den webfonten man velger. Har er æ-en og å-en litt større og tykkere enn de andre bokstavene. De norske spesialtegnene ser rett og slett ut til å være hentet fra en annen font. Google-fonten Ipsos har valgt til overskrifter, heter Karla, og den mangler norske spesialtegn. Det ser ganske latterlig ut, men slik er det når store selskaper overkjører sine filialer.
Slik ser fonten Karla ut når man tester den ved å skrive ordene “kjøre blåbær brå død” på hjemmesiden til Google fonts:
No comments yet.