Jeg er nå vel tilbake etter en foto- og researchtur til Palermo på Sicilia. Sekken er full av bilder i RAW-format, inntrykkene er mange. Noen av bildene kommer på Wondersofsicily.com, andre på Gravgaver.no. Sicilia har en helt spesiell plass i hjertet mitt; å besøke denne øya er som å komme hjem, hjem til en uuttømmelig kilde av historie og historier, av kunst og arkitektur.
Å besøke og fotografere kirker står selvsagt sentralt når jeg drar til Sicilia. Den sicilianske barokken har en uttrykkskraft som er helt spesiell. Det er liksom som om arkitektene ble enige om å ta’n helt ut, gå av skaftet, la kreativiteten eksplodere. Spesielt kirkefasadene fascinerer meg. I byene som ble gjenoppbygd etter jordskjelvet i 1693, for eksempel Noto, Ragusa, Modica og Catania kan du nyte den sicilianske barokken til fulle.
Til mine allerede mange bisarre interesser har jeg den siste tiden føyd gravminner i alle mulige utforminger. En engere krets av gravminneentusiaster og fagfolk vil kunne se noen av gravminnene jeg fotograferer på Gravgaver.no. Vi snakker ikke her om noe massemarked akkurat.
Ikke barokk, men gravminnekultur til tusen: Gulvet i renessansekirken San Giorgio dei Genovesi i Palermo er dekket av marmorgravminner, de fleste fra 1600-tallet. Dette er fra 1658. Innfelt og farget marmor ble etter hvert et viktig element i den sicilianske barokken. På 1600-tallet kom hodeskallene inn for fullt blant de visuelle elementene.
Kirken ble bygget i 1576-1591 av arkitekten Giorgio di Faccio for søkkrike kjøpmenn og bankfolk fra Genova, som åpenbart ønsket å vise frem sin velstand og posisjon.
Foto: Per-Erik Skramstad / Webkommunikasjon.no
No comments yet.